مه ساز التراسونیک از سری تجهیزات گلخانه ای تیداپارس است. این دستگاه برای تولید مه از آب در محیط کاربرد دارد. مه ساز آلتراسونیک تیداپارس برای تبدیل آب به بخار (مه) از فناوری آلتراسونیک استفاه می کند.

مه ساز التراسونیک در بسیاری از گلخانه ها، سالن های کشت و پرورش قارچ، واحدهای دامپروری و پرورش طیور، و بسیاری از منازل، کارگاه ها، مجتمع ها و صنایعی که نیاز به رطوبت در محیط دارند کاربرد دارد. در این دستگاه مه ساز،آب به صورت ذرات ریز (ابعاد میکرونی) در محیط پخش شده و رطوبت محیط را افزایش می دهد. ذرات ریز بخار نسبت سطح به حجم بالایی دارند و در هوا به صورت معلق می مانند و با جذب گرمای محیطی تبخیر شده، علاوه بر خنک تر کردن، باعث تامین رطوبت نیز می شوند.

 

تامین رطوبت محیط گلخانه توسط مه ساز

سنجش رطوبت گلخانه ها به کمک ابزاری به نام رطوبت سنج صورت می باشد. رطوبت نسبی و دمای گلخانه رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. به طوریکه با افزایش دمای گلخانه رطوبت محیط کاهش می یابد. برای تامین رطوبت گلخانه ها تجهیزاتی مانند رطوبت ساز و مه ساز مورد استفاده می باشد. مه ساز التراسونیک با استفاده از قطعه پیزوالکتریک که درون آن تعبیه شده است، مه سرد تولید کرده و به صورت مخار پیوسته به محیط وارد می کند.

 

معرفی اجزای مه ساز اولتراسونیک

مه ساز اولتراسونیک دستگاهی است که از یک “پیزو” (دیافراگم فلزی یا سرامیکی) برای تولید مه استفاده می کند. پیزو با حرکت لرزشی، آب را به قطراتی بسیار ریز تبدیل می کند که به عنوان مه وارد محیط اطراف می شوند. مکانیزم تولید مه از طریق امواج مافوق صوت رخ می دهد.

 

عملکرد مه ساز اولتراسونیک

دستگاه مه ساز علاوه بر افزایش رطوبت محیط، تا حدی سبب کاهش دما نیز می شود. این دستگاه به صورت اتوماتیک، همزمان با روشن شدن دستگاه و برقراری جریان برق، آب را به ذرات بسیار ریز تبدیل و جریانی از مه سرد در محیط برقرار می شود. مه ساز التراسونیک دارای ظرفیت 7 لیتر در ساعت، دو کانال خروجی مه با قطر 110 میلیمتر و خروجی متحرک 360 درجه می باشد.

 

معرفی پیزو الکتریک

پیزو یک ماده کاربردی ساخته شده از pzt است. پیزو تحت فرکانس مافوق صوت، باعث لرزش شدید در سطح آب و تبدیل آب به ذراتی در محدوده 3-1 میکرون می شود. این ذرات میکرونی به صورت مه در فضا پخش شده و باعث افزایش رطوبت و خنک شدن محیط می شوند.