نوار تیپ چیست و چه کاربردی دارد؟
نوار تیپ چیست و چه کاربردی دارد؟

نوار تیپ چیست و چه کاربردی دارد؟

نوار تیپ یکی از لوازم مصرفی کشارزی است که با همین نام بین کشاورزان مصطلح می باشد.

نوار آبیاری یا تیپ نوار پلاستیکی بلند و البته در ابعاد مختلف است که بسته به شرایط مزرعه استفاده می شود. هدف از آبیاری با نوار تیپ، کاهش هدر رفت آب و البته آبیاری هدفمند می باشد. به این صورت که به سبب آبیاری آرام و قطره چکانی، عمده آب استفاده شده کاملا در دسترس گیاه قرار می گیرد و آب اضافی مصرف نخواهد شد. همچنین از رشد علف های هرز نیز به طور چشمگیری جلوگیری می شود.

 

شایع ترین دلایل گرفتگی نوار تیپ کدامند؟
شایع ترین دلایل گرفتگی نوار تیپ کدامند؟

 

شایع ترین دلایل گرفتگی نوار تیپ کدامند؟

یکی از شایع ترین دلایل گرفتگی نوار تیپ، گرفتگی بر اثر ذرات گل و لای است که اغلب به دلیل فشار کم آب رخ می دهد. فشار آب به قدری کم است که نمی تواند ذرات گل را به بیرون سواخ نوار تیپ براند و سبب می شود ذرات جلوی سوراخ خروجی آب گرفتگی ایجاد کنند.

گاهی نیز آلودگی و ذرات در آب آبیاری ممکن است باعث گرفتگی سوراخ های نوار آبیاری شوند که استفاده از فیلتر در ورودی آب این مساله را برطرف می نماید.

مورد دیگر اینکه در مزرعه به هیچ وجه نباید روان آب وجود داشته باشد، همین مساله موجب حرکت ذرات ریز گل لای و مشکل گرفتگی سوراخ های خروج آب نوار آبیاری می شود. دلیل وجود روان آب این است که سرعت خروج آب از نوار تیپ، از سرعت نفوذ آب در خاک مزعه بیشتر است. بنابراین آب فرصت نفوذ در خاک را ندارد. بنابرین بهتر است در چنین حالتی باید از تیپ با فواصل استفاده شود.

 

نوار آبیاری مناسب هر نوع بافت خاک
نوار آبیاری مناسب هر نوع بافت خاک

 

نوار آبیاری مناسب هر نوع بافت خاک

به این منظور پیشنهادات مختلفی ارائه می شود. در صورتی که بافت خاک سنگین است بهتر است از نوار تیپ فواصل سی سانت استفاده کنید. تا آب فرصت نفوذ به خاک را داشته باشد. در صورتی که بافت خاک سبک است بهتر است از تیپ فواصل بیست سانت استفاده کنید.

برای خاک های سنگین پیشنهاد استفاده از تیپ سی سانت در طول و قطعات بزگ (90 متری) می باشد.

برخی موارد از تیپ ده سانت استفاده می شود که این نمونه خصوصا برای زراعت و طول های بلند اصلا مناسب نمی باشد و روان آب زیادی ایجاد می کند. بنابراین عملا بهره وری و آبیاری قطره ای رخ نداده و شبیه آبیاری غرغابی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *