ماشین نشاکار چیست؟

ماشین نشاکار جزو ماشین های زراعی است که برای کشت نشایی مکانیزه در مزارع استفاده می شود. ماشین های نشاکار در انواع مختلف وجود دارند. معمولا به دو دسته: ماشین نشاکار اتوماتیک و ماشین نشاکار نیمه اتوماتیک تقسیم می شوند.

ماشین نشاکار از یک یا چندین واحد کارنده تشکیل شده است. هر واحد کارنده در هر ردیف مستقل، عمل کاشت نشا را در زمین انجام می دهد.

 

تفاوت نشاکار برنج با نشاکار مزارع سبزی و صیفی

بسیاری افراد نشاکار را همان نشاکار برنج تصور می کنند. معمولا اغلب افراد خصوصا در کشور ما با شنیدن کلمه ی نشاکار به یاد نشاکاری برنج و دستگاه نشاکار برنج می افتند. حال آنکه سیستم کشت و در کل  زراعت برنج بطور کامل با زراعت دیگر محصولات زراعی متفاوت است. برنج زمین گل و بستر پر از آب داشته و ادواتی که برای این مزراع استفاده می شوند کاملا با کشت سبزی و صیفی و سایر تولیدات زراعی متفاوت می باشند. در کشاورزی ایران هم سازمان وزارت کشاورزی به درخواست انجمن تولیدکنندگان ماشین ها و تجهیزات کشاورزی ایران (اتماک) به تازگی اقدامات خوبی را در راستای جداسازی ادوات زراعت برنج از کشاورزی دیگر محصولات کشاورزی انجام داده اند.

 

موزع استوانه ای در ماشین نشاکار 

روش کار ماشین نشاکار مزرعه

معمولا روش کارکرد ماشین های نشاکار به این صورت است که نشای توپی (نشای پرورش داده شده در سینی نشا) در موزع آنها قرار گرفته و به شیار باز شده در زمین هدایت و کاشته می شود. ماشین های نشاکار عمدتا به دو کارکرد نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک تقسیم بندی می شوند. ماشین های نیمه اتومات در کل دنیا رایج تر هستند. زیرا قیمت پایین تر و پیچیدگی کمتری دارند. در نشاکار نیمه اتوماتیک اپراتور نشا را از سینی نشا برداشته و در موزع قرار می دهد. درحالی که در نشاکار اتوماتیک نشا به طور اتوماتیک به موزع هدایت می شود. خاطر نشان می شود در آینده پس از رونق روز افزون گلخانه های مکانیزه تولید نشا و تولید پر تیراژ نشاهای مکانیزه، به طور قطع نشاکارهای اتومات رونق و کاربری بیشتری خواهند یافت.

 

 

واحد کارنده در ماشین نشاکار

انواع واحد کارنده در نشاکار

در ماشین نشاکار مزرعه، واحد کارنده اغلب به دو نوع: موزع استوانه ای یا موزع کلیپسی می باشد. در موزع استوانه ای سقوط نشا بر اثر وزن آن بوده و بصورت عمودی در زمین قرار می گیرد. در موزع کلیپسی، اپراتور نشا را بین دو گیره یا همان کلیپس قرار داده، نشا توسط گیره ها نگه داشته شده و در زمین قرار می گیرد. 

هر دو مدل ذکر شده قابلیت کشت نشای ریشه لخت را دارند اما در مدل موزع استوانه ای چون سقوط نشا با وزن آن تاثیر بسیاری در کشت صحیح دارد، کشت نشای ریشه لخت با کیفیت عالی انجام نخواهد شد و مدل کلیپسی برای کشت این نشا مناسب تر است. ماشین نشاکار مدل موزع استوانه ای کاربردی تر و رواج بیشتری در دنیا دارد. زیرا  به این دلیل که تولید نشای توپی (نشای پرورش داده شده در سینی نشا) مرسوم تر بوده و به دلیل مزایای بالاتر و ریسک و تلفات کمتر در کشت، همچنان رو به رشد است.

انواع ماشین نشاکار:

ماشین نشاکار اتوماتیک

ماشین نشاکار نیمه اتوماتیک

ماشین نشاکار چیست 

 

تولید نشا برای نشاکاری

برای کشت نشایی ابتدا نشا را در گلخانه های تولید نشا پرورش می دهند. بذر گیاه مورد نظر به کمک دستگاه “بذرکار سینی نشا” در سینی نشا پلاستیکی یا یونولیتی کشت شده و مراقبت های لازم تا زمان انتقال فراهم می شود. در گلخانه تولید نشا کشت بذر در سینی توسط دستگاه بذرکار و در تیراژ بالا به راحتی صورت می گیرد. این گلخانه ها مختص تولید نشا بوده و معمولا در سطح وسیع اقدام به دریافت سفارش و تولید نشا به صورت کاملا مکانیزه می نمایند. این شیوه تولید مکانیزه نشا در سالیان اخیر رو به گسترش بوده چون سرعت و دقت بالاتری در تمام مراحل از کشت بذر و تولید نشا تا انتهای چرخه و کاشت و استقرار نشا در زمین، را شاهد هستیم. 

 

تولید نشا برای نشاکاری

 

بنابراین تولید نشا در سینی نشا بسیار رو به رونق بوده و به سبب آن تولید و استفاده از ماشین نشاکار با موزع استوانه ای نیز کاربری و محبوبیت بیشتری یافته است.

نشای ریشه لخت که در گذشته نیز تولید می شد امروزه رواج کمتری دارد. در این شیوه تولید نشا، بذور بصورت متراکم در خزانه در کنار هم کشت می شوند. نشای تولید شده به این روش هنگام کاشت تنش های بیشتری را متحمل شده و از زمان تولید تا کشت نهایی در زمین در معرض تنش و تلفات است بنابراین بخشی از تولید از دست می رود.

 

گلخانه تولید نشا

کاربرد نشاکار برای کشت مکانیزه در مزارع

کشت نشایی مزیت های بسیاری دارد ولی کشت گسترده نشایی در مزراع به صورت دستی امکان پذیر نیست. بنابراین نیاز است برای کشت در سطح وسیع، از ماشین نشاکار استفاده کنیم. چرا که کشت دستی نشا در مزارع بزرگ علاوه بر سختی کار و لزوم تعداد بالای نیروی کارگری، از دقت و هماهنگی لازم برخوردار نخواهد بود. همچنین نشاکاری در یک زمان انجام نشده و رشد یکسان نیز نخواهند داشت. در نتیجه رشد محصول در مزرعه یکنواخت نشده که بر عملیات داشت و برداشت هم تاثیر گذار خواهد بود.

به کمک ماشین نشاکار امکان کشت هزاران نشا در هر ساعت به راحتی و دقت بالا میسر می شود. درحالی که کشت دستی در این تیراژ عملا ممکن نیست. کشت توسط ماشین نشاکار با دقت بالا و یکنواختی خوبی صورت می پذیرد. در شروع کشت ابتدا تنظیمات دستگاه را مطابق نیاز انجام داده که تا انتها یکسان می ماند و سبب یکنواختی و دقت بالای کشت در هکتارها مزرعه می شود.

مزیت های کشت نشایی

در جهان کشت نشایی به سرعت جایگزین کشت بذر می شود. با توجه به کاهش چشمگیر مصرف آب کشاورزی در کشت نشایی و کم آبی ایران، در کشور ما نیز این تغییر کشت از بذرکاری به نشاکاری ضروریست. مصون ماندن جوانه ها از آفات و امراض، کاهش زمان تولید و امکان کشت دو یا چند دوره در بازه یک فصل رشد از دیگر مزایای کشت نشایی است که این شیوه کشت را بسیار توجیه پذیر می سازد.

به همین منظور تیداپارس در تکمیل پکیج کشت نشایی و بانک تولید نشای خود، ماشین نشاکار مزرعه را تولید و خدمت کشاورزان محترم عرضه نمود.

 

کاربرد دستگاه نشاکار

ماشین نشاکار مزرعه تیداپارس

مناسب کشت مکانیزه انواع نشای سبزی و صیفی

همراه با گارانتی تخصصی تیداپارس و خدمات پس از فروش گسترده

 

نگارنده: واحد تحقیق و توسعه گروه صنعتی تیداپارس

Tell: 09904823436-39

Tell: 02634209120-24

 

مدیریت تیداپارس

خانم مهندس فائقه اصانلو

09904823436


Warning: printf(): Too few arguments in /home/tidapars/public_html/wp-content/themes/dikka-business/comments.php on line 44

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *