♦ فروش اینترنتی نهاده کشاورزی

قیمت بذر و کود زیر مجموعه ای از خرید و فروش نهاده های کشاورزی است که در سطح مناطق استان و شهرستان قرار گرفته و در گذر زمان بسیار کمرنگ شده است. در دهه اخیر، خرید و فروش نهاده های کشاورزی بیشتر از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل و برنامه های مجازی مانند اینستاگرام انجام می شود. یعنی کشاورز با جستجوی محصول مورد نیاز در سایت های اینترنتی و براورد هزینه و مقایسه قیمت ها با یکدیگر به نتیجه مطلوب رسیده و خرید می کند.

خرید اینترنتی بذر گل و گیاه

♦ خرید اینترنتی بذر گل و گیاه

درست است که خرید و فروش بذر در بازار امروز به دلیل نوسانات واردات، صادرات و تحریم ها تعادلی ندارد اما همواره توجه به اصل بودن نهاده کشاورزی نکته بسیار حائذ اهمیتی است. از اینرو خرید اینترنتی بذر گل و گیاه، باید با دقت به مراتب بیشتری انجام شود. اطمینان حاصل از اصل و غیر تقلبی بودن بذر، کود غیر تقلبی و … آسان نبوده و کشاورز باید پس از تحقیقات بسیاری اقدام به خرید اینترنتی بذر گل و گیاه بکند.

قیمت بذر سبزی و گل
♦ خرید و قیمت بذر و کود

اطلاعاتی برای خرید و قیمت بذر و کود همچنان باید در اختیار کشاورز قرار بگیرد تا در میان انبوهی از شرکت ها و تولید کننده ها، بررسی کرده و یکی را انتخاب کند. عبارت هایی چون خرید بذر، خرید کود، قیمت بذر و قیمت کود در میان سایر نهاده های کشاورزی، از مخاطبان بسیاری برخوردار هستند. قیمت بذر وابسته به عواملی از جمله قوه نامیه، هیبرید بودن، پاکتی، قوطی و یا فله بودن است. از طرف دیگر قیمت کود به درصد عناصر موجود و تاثیرپذیری و به راستی درصد عناصر موجود در مواد متشکله آن وابسته است.

قیمت کود

♦ بذر با کیفیت

کیفیت بذر چیست؟ بذر یک نهاده اولیه در تولید محصولات زراعی است و وسیله ای برای ارائه نوآوری های کشاورزی به کشاورزان، برای درک تأثیرات سرمایه گذاری در تحقیقات کشاورزی است. از آنجایی که بذر یکی از عوامل اصلی محدود کننده پتانسیل تولید محصول است، باید با کیفیت مناسب به دست کشاورزان برسد.

خرید بذر با کیفیت مناسب

بررسی کیفیت بذر پیچیده است و توسط عوامل بسیاری تعیین می شود، اما چهار ویژگی کلیدی ممکن است به صراحت شناسایی شود:

1 – کیفیت ژنتیکی: پتانسیل ژنتیکی ذاتی واریته برای عملکرد بیشتر، کیفیت دانه بهتر و تحمل بیشتر در برابر تنش های زنده یا غیرزیستی. کیفیت فیزیولوژیکی.
2 – قوه نامیه: جوانه زنی و قدرت بالقوه منجر به ظهور بوته های بعدی و استقرار محصول در مزرعه می شود.
3 – کیفیت فیزیکی: عاری از آلودگی با سایر دانه های گیاهی، بذر علف های هرز معمول، مضر یا انگلی، آسیب مکانیکی، تغییر رنگ و دارای اندازه و وزن دانه یکنواخت.
4 – کیفیت سلامتی بذر: عدم آلودگی به آفات بذر (قارچ، باکتری، ویروس، نماتد، حشرات و غیره) بسیار مهم است.

 

♦ خرید بذر و دانه با بهترین کیفیت

قوه نامیه بذر به عنوان ظرفیت یک بذر برای جوانه زدن و تولید نهال های معمولی در شرایط مختلف گلخانه (یعنی سرعت و یکنواختی رشد نشا و استقرار بوته در گلخانه و مزرعه) تعریف می شود. این یک ویژگی کمی برای خرید بذر و دانه با بهترین کیفیت است که توسط عوامل متعددی از جمله آسیب مکانیکی به جنین یا پوشش بذر، محیط و تغذیه گیاه مادری، مرحله بلوغ در هنگام برداشت، اندازه بذر، پیری و حمله عوامل بیماری زا کنترل می شود.

♦ خرید بذر خارجی

بحث دیگری که در خرید بذر و بررسی قیمت بذر در نظر گلخانه داران قرار گرفته است، خرید بذر خارجی در فروشگاه بذر است. سلامت بذر تأثیر قابل توجهی بر جوانه زنی و استقرار نشا دارد که منجر به جوانه زنی کم، کاهش استقرار محصول، کاهش شدید عملکرد یا شکست کل محصول می شود. نشاهای آلوده، به زودی پس از سبز شدن می میرند و سطح گیاه را کاهش می دهند و عواقب قابل توجهی بر عملکرد محصول خواهد داشت.

 

♦ قیمت سم و کود کشاورزی

پس از اهمیت بسیار خرید بذر و قیمت بذر با کیفیت، موضوع مهم دیگری در میان گلخانه داران وجود دارد به نام قیمت سم و کود کشاورزی و خرید مناسب آنها از فروشگاه های کود و سم. در واقع همانقدر که در خرید و فروش بذر باید دقت کرد و از اصل بودن آن اطمینان حاصل کرد، سم و کود هم بسیار قابل توجه بازرسان کشاورزی قرار گرفته است. متاسفانه در چند سال اخیر تعداد تولیدکننده های کود و سم تقلبی زیاد شده است و امکان تشخیص آن فقط با آنالیز عناصر ممکن می باشد.

خرید کود

نتیجه گیری:

کیفیت در نهاده های کشاورزی نه تنها در مراحل ابتدایی مانند کشت و آماده سازی بستر حائز اهمیت است بلکه تاثیر کاملا مستقیم روی عملکرد محصول در واحد سطح دارد. از اینرو دقت هر چه بیشتر در خرید بذر و کود و سم بسیار مهم است.

 

نویسنده: فاطمه صفایی 09103218554

فائقه اصانلو: 09904823436

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *